Työhyvinvointi-messut

Usein kysyttyä

  • Messuosaston varaaminen

    • Mistä osaston hinta muodostuu?

      Messupaikan hinta koostuu monesta eri tekijästä.

      Neliöhinta sisältää pääsääntöisesti vain lattiapinta-alan, johon voidaan jo sopimuksen teon yhteydessä lisätä tarvittavat rakenteet tai näytteilleasettaja voi tuoda omat rakenteet osastolle. Mikäli varaat vain lattiapinta-alan, sinun on huolehdittava erikseen paikalle kaikki tarvittavat rakenteet sekä kalusteet tai tilattava ne messurakentajalta.

      Rekisteröintimaksu on palvelumaksu, jolla näytteilleasettaja saa yrityksen tiedot tapahtuman näytteilleasettajaluetteloon sekä verkkosivuilla että messuoppaassa, näytteilleasettajan Extranet-palvelun käyttöoikeuden sekä veloituksettomia pääsylippuja tai asiakaskutsuja asiakkaille jaettavaksi tapahtumakohtaisen määrän.

      Osastopaketit sisältävät jo tarvittavat rakenteet sekä usein myös rekisteröintimaksun sekä neliöhinnan. Jotkut paketit (kuten Easy ja Sterling) sisältävät myös kalusteet. Messukohtaisessa hinnastossa on esitelty kyseisessä messussa tarjolla olevat osastopaketit ja mitä paketit sisältävät.

      Räätälöity design-osasto voi sisältää esimerkiksi rakenteet, kalusteet, sähkön, valaistuksen ja muun somistuksen. Messurakentajamme Expotec tarjoaa räätälöityjä design-osastoja.

      Messukohtaisessa hinnastossa on nähtävillä neliöhintojen lisäksi myös tässä tapahtumassa tarjolla olevat osastopaketit.

       

      Messukohtainen hinnasto

    • Miten varaan messuosaston?

      Tapahtumakohtaisten nettisivujen Näytteilleasettajille-kohdassa voit tutustua tapahtuman sisältöön sekä hinnastoon. Jos mietit onko tapahtuma sopiva yrityksellesi, kannattaa olla yhteydessä suoraan tapahtuman myyntiin. Myyntitiimimme osaa kertoa sinulle lisää eri tapahtumistamme ja edellisistä vastaavista tapahtumista sekä suositella juuri sinulle oikeaa tapahtumaa sekä osastoa.

      Helpoiten varaat osaston täyttämällä nettisivuilla olevan tarjouspyyntölomakkeen. Tarjouspyynnön täyttämiseksi tarvitset yrityksesi perustiedot, messuosallistumisen yhteyshenkilön tiedot sekä tiedon millaisesta osastosta olet kiinnostunut (osaston koko, haluatko myös rakenteet).

      Tarjouspyyntö ei vielä sido sinua osastoon, mutta myyntimme saa tarvittavat tiedot tarjotakseen sinulle sopivaa osastopaikkaa.

       

      Tarjouspyyntö

    • Mitä rakenteita osastolla on oltava?

      Tampereen Messujen järjestämissä messutapahtumissa osastolla on oltava vähintään seinät ja matto (pois lukien pienet tapahtumat, joiden osallistumisohjeissa asiasta mainitaan erikseen).

      Messuosasto on varustettava seinillä niiltä sivuiltaan, jotka rajoittuvat naapuriosastoon tai tekniseen tilaan. Näyttelyrakenteiden vakio-/minimikorkeus on 250 cm. Yli 250 cm korkeat rakenteet on hyväksytettävä messujärjestäjällä ja niistä veloitetaan erillismaksu. Näytteilleasettaja ei saa ilman naapuriosastonsa kanssa erikseen tehtyä sopimusta käyttää hyväkseen toisen näytteilleasettajan tai naapuriosaston rakentamia seiniä.

      Osasto on varustettava paloa levittämättömällä matolla (luokka L) koko pinta-alaltaan.

      Näytteilleasettaja saa kalustaa osastonsa haluamallaan tavalla, kunhan kalusteet ovat osaston rajojen sisäpuolella.

       

  • Messuosallistumisen suunnittelu

    • Pysäköintialueet ja pysäköintilupa

      Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen pysäköintialueet:

      Näytteilleasettajat ohjataan ensisijaisesti messuhalleja lähimpinä oleville pysäköintialueille. Pysäköintitila on kuitenkin rajallinen, joten etenkin keskellä päivää saapuvat autot joudutaan ohjaamaan kauemmas halleista Ilmailunkadun varteen.

       

      Tarvitsenko pysäköintiluvan?

      Rakennus- ja purkuaikana pysäköinti on maksutonta sille osoitetuilla pysäköintipaikoilla eikä vaadi erillistä lupaa.

      Messuaikainen pysäköinti on kävijöille maksullista. Kertapysäköintilipun hinta on 12 € ja sen voi ostaa lippukassalta käteisellä tai kortilla. Moovy-sovelluksella ostettuna pysäköinnin hinta on 10 €. Näytteilleasettajille kuuluu osastopaikan hintaan tapahtumakohtaisesti määritelty määrä messuosaston henkilökunnalle tarkoitettuja pysäköintikortteja, jotka oikeuttavat pysäköintiin kaikilla messukeskuksen pysäköintialueilla. Pysäköintikorttien tilauskäytäntö ja maksullisuus vaihtelee tapahtumittain, joten tarkistathan tapahtumakohtaisen ohjeistuksen Extranetista.

    • Voiko osastolleni tulla muita yrityksiä sivunäytteilleasettajaksi?

      Mikäli osastolla on mukana muitakin yrityksiä kuin osaston varannut yritys, tehdään näille yrityksille sivunäytteilleasettajasopimus. Sivunäytteilleasettaja saa tietonsa näkyviin messuoppaaseen ja muuhun messujen markkinointiin, omat tunnukset Extranet-palveluun, tapahtumakohtaisesti määrittelyn määrän pääsylippuja (kuluttajatapahtumat) tai asiakaskutsun käyttöönsä (ammattitapahtumat) sekä mahdollisuuden tulostaa oman osastohenkilökuntansa kulkuluvat Extranet-palvelusta.

      Sivunäytteilleasettajamaksun suuruus on tapahtumakohtainen (ks. hinnasto) ja sivunäytteilleasettajan voi ilmoittaa nettisivujen kautta sivunäytteilleasettajat-lomakkeella.

    • Voinko lukea messukävijän rintamerkin osastolla?

      Ammattimessuissa on mahdollista vuokrata yhteistyökumppaniltamme Pritek Systems Oy:ltä (Contact Mate Events) viivakoodinlukulaitteita tai ostaa mobiilisovellus, joilla pystyy helposti skannaamaan viivakoodin kävijän rintamerkistä. Rintamerkin tietojen keräämisen lisäksi mobiilisovelluksessa on mahdollisuus myös lisätietojen, kuten tarjouspyyntöjen tai uutiskirjetilaajien, syöttämiseen. Kooste kerätyistä tiedoista on saatavilla heti messujen jälkeen.

       

      Tutustu Contact Mate Events esitteeseen »

    • Extranet-palvelu näytteilleasettajille

      Mikä Extranet on?

      Näytteilleasettajien Extranet-palvelusta löytyy kaikki tärkeä tieto koskien käytännön messuosallistumista. Palvelun kautta näytteilleasettajat voivat tilata osastoillensa mm. näyttelytekniikkaa ja ravintolapalveluita. Extranet-palvelun kautta hoituu myös mm. messuopastietojen, messutarjousten, uutuustuotteiden ja osastolla tapahtuvan ohjelman ilmoittaminen. Extranet-palvelusta selviävät myös tapahtumakohtaiset asiakaskutsuihin/pääsylippuihin ja näytteilleasettajien kulkulupiin liittyvät käytännöt. Tapahtumakohtaisesti myös mahdollisiin kilpailuihin tai näytteilyihin voi osallistua Extranetin kautta.

      Extranet

      Mistä saan tunnukset Extranet-palveluun?

      Tunnukset lähetetään sopimukseen merkitylle yhteyshenkilölle palvelun auetessa sähköpostilla osoitteesta info@tampereenmessut.fi. Mikäli Extranet-palvelu on jo sopimuksen teon aikaan auki, tunnukset lähetetään noin viikon kuluessa sopimuksen teosta. Tunnukset ovat tapahtuma- ja sopimuskohtaisia, joten kaikkiin tapahtumiin lähetetään aina omat tunnuksensa eikä niitä voi käyttää esimerkiksi osastolla olevat sivunäytteilleasettajat.

       

    • Mistä tilaan ruokalipukkeita henkilökunnalle ja missä ravintoloissa ne ovat voimassa?

      Extranet-palvelussa saat tulostettua tarvittavat ruokalipukkeet (esim. lounas, kahvi, sämpylä, virvoke, alkoholijuoma jne.), jotka laskutetaan käytön mukaan messujen jälkeen. Jokaisessa lipukkeessa on yksilöllinen viivakoodi, joka luetaan ravintolan kassalla. Viivakoodi on voimassa vain kerran, joten ethän kopioi tulostettuja lipukkeita. Käyttämättömät lipukkeet voi tapahtuman jälkeen hävittää. Lipukkeet ovat voimassa purkuajan päättymiseen saakka.

      Lipukkeita voi tulostaa Extranet-palvelun kautta ennen messuja sekä edelleen messuaikana. Lipukkeita on mahdollista tilata myös A-hallin sisääntuloaulan infopisteestä. Suosittelemme lipukkeiden tulostamista Extranet-palvelun kautta jo ennen tapahtumaa, mikäli mahdollista.

      Lounaslipukkeet käyvät kaikissa lounasravintoloissa ja muut lipukkeet lounasravintoloiden lisäksi myös kahvilapisteissä.

      Lounasravintolat ja aukioloajat julkaistaan Finnrestan sivuilla ennen messuja.

       

      Finnrestan ravintolat

       

    • Näytteilleasettajakortit ja rakentajakortit

      Miten saan näytteilleasettajakortit?

      Tapahtumasta riippuen näytteilleasettajat tulostavat kortit itse Extranetin kautta tai ne postitetaan näytteilleasettajille ennen tapahtumaa. Extranetin kautta on mahdollista tulostaa kortit kerralla koko osastohenkilökunnalle tai useammassa erässä. Osastopaikkaan kuuluvien maksuttomien korttien määrä vaihtelee tapahtumakohtaisesti, joten tarkistathan voimassa olevan käytännön Extranetista.

      Näytteilleasettajakortti toimii kulkulupana rakennus-, messu- ja purkuaikoina, joten huolehdithan, että kortit ovat mukana saapuessanne messuille.

      Muovitaskut ja kaulanauhat näytteilleasettajakorteille saat näyttelytoimistosta tai infosta.

      Mistä saan rakentajakortin?

      Näytteilleasettajakortti on voimassa myös rakentamisen ajan, joten sen lisäksi et tarvitse erillistä rakentajakorttia. Henkilöt, jotka ovat paikalla vain rakentamisen ja purkamisen ajan, voivat noutaa rakentajakorttinsa messujen näyttelytoimistosta.

    • Miten tilaan osastolle tarjoiluja?

      Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen ravintoloitsija Finnrestan kautta voi tilata erilaiset herkulliset tarjoilut osastolle.

      Valikoimissa on runsaasti vaihtoehtoja niin ruuassa kuin juomissa ja tarvittaessa Finnresta voi myös suunnitella kanssasi täysin räätälöidyn tarjoilumenun.

      Ammattimessuissa tarjoiluja voi tilata etukäteen Extranet-palvelun kautta ja tilatut tarjoilut toimitetaan osastolle ennakkoon sovittuina aikoina. Kuluttajamessuissa voit olla yhteydessä suoraan Finnrestaan.

      Osastotarjoilujen yhteys: tilaukset@finnresta.fi
      Messuaikaan tavoitat osastotarjoilijan numerosta 040 560 7538.

      Huomioithan, että Finnresta vastaa anniskelusta koko Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen alueella. Anniskelulaki kieltää omien tai sponsoroitujen alkoholijuomien tuomisen messuille.

    • Haluan pitää kokouksen messujen yhteydessä, miten toimin?

      Messujen yhteydessä kokouksen tai seminaarin järjestäminen on helppoa ja vieraasi pääsevät samalla kertaa sekä messuille että järjestämääsi tilaisuuteen.

      Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa on vuokrattavissa useita eri kokoisia seminaari- ja kokoustiloja. Kaikkien tilojen perustekniikkaan sisältyy TV tai videotykki, HDMI- tai VGA-kaapeli sekä wifi-yhteys. Tilojen kalustus on mahdollista järjestää haluttuun muotoon neuvottelupöydäksi, luokkahuoneeksi tai tuoliriveiksi.

      Suunnittele valmiiksi seuraavat asiat:

      • milloin ja mihin aikaan haluat järjestää kokouksen
      • kuinka pitkäksi aikaa haluat varata tilan
      • kuinka monta henkeä kokoukseen osallistuu
      • minkälaista tekniikkaa tarvitset
      • mihin muotoon haluat tilan tuolit ja pöydät

      Kokoukseen on myös mahdollista tilata tarjoilut ravintoloitsijaltamme Finnrestalta. Ilmoita tilaa varatessasi myös yrityksesi laskutustiedot, kokoustila laskutetaan messujen jälkeen.

      Ota yhteyttä kyseisen tapahtuman ohjelmatuottajaan tai asiakaspalveluumme kokoustilatarpeissa, teemme sinulle tarjouksen sopivasta tilasta.

    • Miten järjestän iltatilaisuuden osastollani?

      Ammattimessuilla näytteilleasettajilla on mahdollisuus järjestää omalla osastollaan messupäivän päätteeksi muutaman tunnin iltatilaisuus, joka voi esimerkiksi sisältää tarjoiluja, musiikkia, tuote-esittelyitä tai uutuuksien lanseerauksia.

      Iltatilaisuus voi olla oiva mahdollisuus tavata tärkeimpiä asiakkaita rennommissa ja rauhallisimmissa merkeissä messupäivän hulinan jälkeen.

      Tilaisuuden järjestäminen on helppoa: suunnittele millaisen tilaisuuden järjestät, ilmoita tilaisuudesta kyseisen messun ohjelmatuottajalle tai asiakaspalvelumme, tilaa tarjoilut osastolle valmiiksi ravintoloitsijaltamme Finnrestalta ja kutsu omat vip-asiakkaasi paikalle. Mieti valmiiksi ketä haluat illan aikana tavata ja mitä heille esitellä.

      Lisätietoja iltatilaisuuden järjestämisestä saat asiakaspalvelustamme.

      Messut ovat myös mainio tilaisuus järjestää isompaa asiakastilaisuutta, kuten vaikkapa yrityksesi vuosijuhlat, koska asiakkaasi ovat jo paikan päällä. Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen tilat muuntuvat niin verkostoitumisillaksi, kevyeksi cocktail-tilaisuudeksi kuin gaalaillalliseksi esiintyjineen ja päivällisineen. Tapahtumatoimistomme Finland Events auttaa erilaisten asiakastilaisuuksien järjestämisessä vuosien kokemuksella.

  • Osaston suunnittelu

    • Haluan osastolle ripustuksena valot ja logon, mitä pitää tehdä?

      Ripustaminen on mahdollista osaston sijainnista riippuen A-, C-, D- ja E-halleissa.

      Halutusta ripustuksesta tarvitaan ennakkoon asennuspiirrokset, joista selviävät:

      • ripustukseen tarvittavien ripustuspisteiden paikat
      • haluttu ripustuskorkeus
      • ripustettavan materiaalin (esimerkiksi valotrussi tai logokyltti) paino ja koko

      Yhteistyökumppanimme Creative Technology Finland (ks. yhteystiedot) auttaa ripustuksen suunnittelussa, mikäli sinulla on vasta ajatus ripustuksesta tai jo olemassa oleva kyltti tai valot, mutta et tiedä miten ne kannattaisi osastolle kiinnittää.

      Ripustussuunnitelmat on toimitettava viimeistään 30 vrk ennen tapahtuman alkua osoitteeseen asiakaspalvelu@tampereenmessut.fi. Tapahtumajärjestäjä tarkistaa ripustuksen mahdollisuuden suunniteltuun paikkaan ja kertoo, mikäli ripustusta varten tarvitaan erityistoimenpiteitä.

      Mikäli ripustuksessa on yrityksen logo, nimi tai muita mainokseksi tulkittavia elementtejä, se on sijoitettava vähintään metrin päähän naapuriosastoista. Mikäli ripustus on suunniteltu alle metrin etäisyydelle naapuriosastosta, tulee sille pyytää naapuriyrityksen hyväksyntä. Yhteystiedot saa Tampereen Messujen asiakaspalvelun kautta.

      Ripustukset sekä muut yli 250 cm korkeat rakenteet sekä ripustukset tulkitaan lisämainostilaksi ja niistä voidaan veloittaa messukohtaisesti lisämainostilamaksu (ks. hinnasto).

      Kaikki ripustustyöt Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa tekee yksinoikeudella Creative Technology Finland Oy.

       

    • Onko messukeskuksessa käytössä langatonta nettiyhteyttä? Saako osastolle oman netin?

      Langaton nettiyhteys

      Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa ei ole käytössä avointa langatonta verkkoyhteyttä, mutta alueella toimii langaton ”Messu”-verkko, johon on saatavissa suojausavain messujen näyttelytoimistosta tai asiakaspalvelustamme: asiakaspalvelu@tampereenmessut.fi. Suojausavain on ilmoitettu myös sopimuksen yhteyshenkilölle ennen tapahtumaa lähetetyssä tiedotteessa. Verkon käyttö on maksutonta. Verkon käytössä kannattaa huomioida, että käyttäjien määrä voi vaikuttaa verkon toimintaan.

       

      Kiinteä liittymä osastolle

      Mikäli osaston toiminta nojaa internetin toimivuuteen (esim. videoiden esittäminen osastolla), suosittelemme tilaamaan osastokohtaisen kiinteän internet-liittymän Tietokeskukselta. Kiinteä liittymä on toimintavarmempi kuin langaton verkko, koska liittymää käyttävät vain kyseisen osaston laitteet. Tilaus on mahdollista tehdä Extranet-palvelun kohdassa Näyttelytekniikan tilaukset.

       

      Tutustu Tietokeskuksen liittymävaihtoehtoihin »

       

    • Mitä tuotteita osastolle voi tilata?

      Kauttamme on mahdollista tilata seuraavia tuotteita messuosastolle:

      • Sähkö ja valot
      • Seinät, otsalaudat, kalusteet, matot
      • Logo otsalautaan, teippaukset seiniin
      • Osastokohtainen siivous
      • Ripustuspisteet, trussit, näytöt, av-välineet
      • Internet-liittymät
      • LVI- ja paineilma
      • Kasvit ja kukat

      Kaikki tarvittavat tekniikan tilaukset on mahdollista tehdä Extranet-palvelussa näyttelytekniikan tilauslomakkeiden kautta tai niiden sulkeuduttua Tampereen Messujen nettisivuilta löytyvillä tilauslomakkeilla.

    • Sähkön tilaaminen osastolle

      Osastokohtainen sähkö on maksullinen palvelu ja sähköliittymä tuodaan osastolle vain tilauksesta. Tilaus on mahdollista tehdä Extranet-palvelussa Näyttelytekniikan tilaukset -kohdassa. Suosittelemme toimittamaan tilauksen lisäksi myös sijoituspiirroksen pistorasian / sähköliittymän halutusta sijainnista, muussa tapauksessa sähkö asennetaan osastolla helpoiten saavutettavissa olevaan kohtaan.

      Tarvittaessa voit tulostaa valmiin sijoituspiirrospohjan, johon voit piirtää osastosi pohjakuvan ja merkitä liittymän ja valojen halutun sijainnin. Toimita piirros viimeistään kaksi viikkoa ennen tapahtuman rakennusajan alkamista sähköpostilla osoitteeseen asiakaspalvelu@tampereenmessut.fi.

      Sähkön tarve?

      Sähköliittymää tilattaessa kannattaa arvioida oman osaston sähköntarve mahdollisimman tarkkaan. Mikäli liittymä kuormittuu liikaa, katkeaa sähköt osastolta ja usein myös viereisiltäkin osastoilta. Tavallisin 3kW valovirtaliittymä kattaa osaston kohdevalaisimet, näytön ja muutaman tietokoneen, mutta jos osastolle tulee isoja koneita tai laitteita, suosittelemme harkitsemaan isompaa liittymää. Mahdollista on myös tilata esimerkiksi kaksi 3kW liittymää osastolle.

      Huomioithan, että kohdevalaisimia tai muita valoja tilattaessa sähköliittymä on tilattava erikseen.

      Messuaikana osastokohtaiset sähköt ovat jatkuvasti päällä ilman erillistä tilausta, myös yöaikaan (ns. yösähkö).

      Omat laitteet

      Jos näytteilleasettaja liittää omia laitteitaan näyttelyn sähköistäjän rakentamaan sähköverkostoon, on hän velvoitettu käyttämään Suomessa hyväksyttyjä laitteita sekä huomioimaan sähköturvallisuusmääräykset. Lisäksi on huomioitava, että näytteilleasettajan toimesta tehtävät asennukset rajoittuvat kunkin oman osaston sisäpuolelle ja asennusten on pysyttävä osastolle tilatun tehon (esimerkiksi 3 kW) rajoissa.

      Tapahtuman viimeisenä päivänä kaikkien osastojen sähköt katkaistaan purkamisajan alettua. Mikäli tarvitset sähköä purkuaikana, niin otathan yhteyttä etukäteen näyttelytoimistoon tai asiakaspalveluun, p. 0207 701 222.

      Tapahtumiemme sähköistä vastaa yksinoikeudella Messusähkö Oy.

    • Seinät, matot ja kalusteet, rakennekorkeus yli 250 cm

      Seinät, rakennekorkeus yli 250 cm

      Osastoseinien vakio-/minimikorkeus on 250 cm ja peittävät seinät ovat pakolliset niillä osaston sivuilla, jotka rajoittuvat naapuriin tai tekniseen tilaan. Hallin seiniä ei voi käyttää osaston seininä eikä esimerkiksi harsoja tai kankaita lasketa osastoseiniksi.

      Osastolle ei ole määritelty maksimikorkeutta, mutta yli 250 cm ylittäville seinä-­ ja somistusratkaisuille on saatava järjestäjältä etukäteislupa. Pääsääntöisesti korkeat rakenteet onnistuvat, mutta järjestäjän on tarkistettava onko kyseisen osaston kohdalla korkeuden suhteen rajoituksia (esimerkiksi reunapaikoilla kaarihallin katon korkeus). Vakiokorkeuden 250 cm ylittävät rakennelmat on sijoitettava vähintään yhden metrin päähän naapuriosastosta tai niille on pyydettävä naapurilta erillinen lupa.

      Toimita suunnitelma ja piirustukset rakenteista 30 vrk ennen tapahtuman alkua tapahtumajärjestäjälle osoitteeseen asiakaspalvelu@tampereenmessut.fi.

      Yli 250 cm korkeat rakenteet sekä ripustukset tulkitaan lisämainostilaksi ja niistä voidaan veloittaa messukohtaisesti lisämainostilamaksu (ks. hinnasto).

      Messurakentajamme Expotecin kautta on mahdollista tilata osastolle seinärakenteet sekä tarvittaessa osaston design-suunnittelun, joka sisältää osaston ilmeen ja rakenteet sekä kalusteet.

      Kalusteet

      Näytteilleasettaja saa kalustaa osastonsa haluamallaan tavalla, kunhan kalusteet ovat osaston rajojen sisäpuolella. Kalustesuunnittelussa kannattaa käyttää apuna osaston pohjakarttaa, josta selviää osaston mitat ja mitä osastolle mahtuu. Kalusteet on mahdollista tilata Extranet-palvelusta tai näytteilleasettaja voi tuoda omat kalusteet mukanaan.

      Expotec kalustekuvasto »

      Matto, maton värin vaihto

      Messuosasto on varustettava paloa levittämättömällä matolla (luokka L) koko pinta-alaltaan. Vaihtoehtoisena osaston lattiamateriaalina voi käyttää myös laminaattilattiaa. Kauttamme saa tilattua perus- ja plusmalliston mattoja, jotka on tarkoitettu messukäyttöön. Messurakentaja Expotec tarjoaa lisäksi laminaattilattioita.

      Jos olet jo tilannut maton ja haluat vaihtaa sen värin, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Maton värin vaihto on veloituksetonta, kun perusmaton vaihtaa perusmattoon tai plusmaton plusmattoon. Perusmatosta plusmattoon vaihdettaessa veloitamme matosta lisähinnan.

      Mattomallisto »

    • Siivouksen tilaaminen osastolle

      Osaston siivous on maksullinen lisäpalvelu, joka kattaa tasopintojen pyyhinnän vapailta pinnoilta, tahrojen poiston, roska-astioiden tyhjennyksen sekä lattioiden nihkeä/kosteapyyhinnän tai imuroinnin. Osastojen siivous suoritetaan iltaisin; viimeisen rakennuspäivän iltana ja messupäivien iltoina.

      Siivouksen saa tilattua Extranet-palvelun kautta. Tapahtuma-aikaisista osastosiivouksista vastaa SOL Palvelut Oy.

      SOL Palvelut Oy huolehtii myös messualueen yleissiivouksesta, joka käsittää hallien käytävien siistimisen sekä hallien yleisten roska-astioiden tyhjennyksen.

      Huomio! Ellei näytteilleasettaja ole tilannut siivouspalvelua, hän on velvollinen toimittamaan rakennus-, näyttely- ja purkuaikana tulevat roskat osastoltaan ja sitä sivuavilta käytäviltä jätteenkeräysastioihin, jotka sijaitsevat hallien huolto-ovien tuntumassa. Käytävien tulee olla siivottuina viimeistään kaksi tuntia ennen rakentamisajan päättymistä. Mikäli käytävillä on tällöin tavaraa / roskaa, messujärjestäjällä on oikeus laskuttaa ylimääräisestä siivouksesta käytettyjen tuntien mukaan voimassa olevan hinnaston mukaan.

    • Kaksikerroksisen osaston tai kattorakenteen toteutus

      Kaksikerroksinen osastorakenne

      Kaksikerroksinen näyttelyrakenne on näyttävä ratkaisu, jonka yläkertaan on mahdollista toteuttaa esimerkiksi lounge vip-asiakkaille tai rauhallinen neuvottelutila. Sen suunnittelussa on kuitenkin huomioitava tarkkaan turvallisuusmääräykset. Suunnitelmat kaksikerrosrakenteesta lujuuslaskelmineen on esitettävä messujärjestäjälle kolmena kappaleena 30 vrk ennen tapahtuman alkua osoitteeseen asiakaspalvelu@tampereenmessut.fi.

      Tapahtuman järjestäjä tarkastaa suunnitelman. Rakenteen tulee olla hyväksytty kaksikerrosrakenteeksi. Lisäksi kaksikerroksisten näyttelyrakenteiden suunnittelussa on huomioitava, että kaksikerroksisen osan on sijaittava vähintään kahden metrin etäisyydellä naapuriosaston rajasta tai sille on saatava ennakkoon naapurin hyväksyntä.

      Mikäli toisessa kerroksessa oleskelee ihmisiä, on kerros varustettava kaikilta sivuilta tukevilla seinillä tai rakennusmääräysten mukaisilla kaiteilla. Kaiteen minimikorkeus on yksi metri. Toisen kerroksen pinta-­alasta peritään lisäksi 50 % lattiatilan neliövuokrasta. Toisen kerroksen alle jäävä osa on varustettava palovaroittimella ja 6 kg käsisammuttimella.

      Kattorakenne osastolla

      Messuosastolle hyväksytään ritilä-, harso- tai vastaava kattorakenne, jonka läpäisevyys on vähintään 50 %. Kankaan tulee olla palokyllästetty (syttymisherkkyysluokka 1). Mikäli tuotteen esittely vaatii toisenlaista kattorakennetta (esim. teltat, asuntovaunut tai muut umpikatot), on osasto varustettava palovaroittimella ja 6 kg käsisammuttimella. Lisäksi messujärjestäjälle on toimitettava etukäteen suunnitelma 30 vuorokautta ennen tapahtuman alkua osoitteeseen asiakaspalvelu@tampereenmessut.fi.

    • Miten voin kiinnittää seiniin tai otsalautaan oman kyltin tai logon?

      Tampereen Messujen tai messurakentaja Expotecin kautta varatut valmiiksi rakennetut osastoseinät ovat vuokraseiniä. Osaston seinät voi somistaa esimerkiksi julisteilla, banderolleilla tai tarroilla, joista ei jää seiniin pysyviä jälkiä. Huomioithan, että kaikki itse kiinnitetyt teipit ja liimat on poistettava seinistä ja profiileista siististi messujen päätyttyä. Messuseinän yläreunan profiilissa kulkee ura, johon saa ripustettua esimerkiksi koukkuja.

      Messurakentaja Expotecin hallitoimistosta on lainattavissa rajallinen määrä ripustuskoukkuja, joilla esimerkiksi banderollien kiinnitys onnistuu helposti. Näyttelyrakenteiden tai vuokrakalusteiden korjaamisesta, uusimisesta tai puhdistamisesta veloitetaan korjaus- tai puhdistuskulut messujen jälkeen, mikäli huomataan, että ne ovat puhdistamatta tai vahingoittuneet.

      Vakio-otsalauta on korkeudeltaan 30 cm, josta näkyvän osan korkeus on 20 cm. Leveydeltään otsalauta on osaston sivun pituinen, yli 4 metrin otsalaudat tehdään pääsääntöisesti kahdesta tai useammasta otsalautalevystä, joiden välissä on tukiprofiili ja pystytolppa. Otsalautaan voi kiinnittää yrityksen nimen tai logon teippaamalla tai ripustamalla kyltin otsalaudan yläreunasta. Teippauksen korkeudeksi suosittelemme 13 cm.

      Logopainatuksen seiniin tai otsalautaan voit tilata myös messurakentajaltamme Expotecilta (ks. yhteystiedot).

    • Tarvitsen osastollani paineilmaa tai vettä, miten toimin?

      Mikäli osastollasi on laitteita, jotka tarvitsevat paineilmaa tai vesiliittymän, pyydämme olemaan yhteydessä meihin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa osastosuunnitelmia. Halleissa on tietyissä kohdissa kiinteät kaivot, joista saa vedettyä vesi- ja paineilman sekä tarvittaessa tehtyä viemäröinnin. Tarkistamme suunnitelmasta onnistuuko kyseinen liittymä osastollesi.

      Lähetä osastosuunnitelma hyväksyttäväksi osoitteeseen asiakaspalvelu@tampereenmessut.fi.

      Vesi- tai paineilmaliittymän saat tilattua yhteistyökumppaniltamme Are Oy:ltä.

      Are tilauslomake

    • Mistä löydän pohjakartan osastostani?

      Osastokohtainen pohjakartta on toimitettu tilausvahvistuksen yhteydessä sopimuksen yhteyshenkilön sähköpostiin.

      Nettisivujen Näytteilleasettajalle-sivun alla on yleispohjakartta, josta näkee messuhallin suunnitellun pohjakartan. Pohjakartta ei kuitenkaan päivity reaaliaikaisesti, vaan päivitetty kartta lisätään nettisivuille aika ajoin. Ennen tapahtumaa nettisivuilla julkaistaan lisäksi kävijöille tarkoitettu opaskartta, jossa osastojen koot ja sijainnit ovat viitteellisiä.

      Mikäli tarvitset pohjakartan osastosi sijainnista uudelleen, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme: asiakaspalvelu@tampereenmessut.fi

  • Messuosallistumisen markkinointi

    • Saanko kävijöiden rekisteröitymistiedot itselleni käyttöön?

      Messukävijöiden rekisteröitymiset muodostavat henkilörekisterin, jonka tietoja emme voi luovuttaa eteenpäin näytteilleasettajille ilman erillistä lupaa.

      Poikkeuksen tekevät messukävijät, joista voidaan todentaa, että he ovat saapuneet näytteilleasettajan kutsun kautta tai antavat luvan rintamerkkinsä viivakoodinlukuun.

      Kävijän viivakoodinluku eli liidiluenta on yhteistyökumppanimme Contact Maten tarjoama palvelu.

    • Mistä löydän tapahtuman logon? Miten voin hyödyntää logoa?

      Tampereen Messujen tapahtumakohtaisesta materiaalipankista löytyvät kaikkien messujen logot ja bannerit ja ne ovat vapaasti käytettävissäsi messuosallistumisesi ennakkomarkkinoinnissa.

      Kerro osallistumisestanne tapahtumaan lisäämällä tapahtuman logo ja banneri yrityksenne sivustolle, sähköposteihin, painettuihin ilmoituksiin tai sosiaalisen median kanaviin. Logo ja banneri ovat erittäin hyvä keino herättää asiakkaiden huomio tuleviin messuihin ja houkutella heidät vierailemaan sinun osastollasi.

       

      Materiaalipankki

    • Messuopastietojen päivittäminen

      Messuopastiedot saa päivitettyä näytteilleasettajien Extranet-palvelun kautta.

      Useimmissa tapahtumissa on painettu opas tai lehti jaossa messuilla. Sähköinen näytteilleasettajaluettelo löytyy messujen nettisivuilta jo ennen messuja. Suosittelemme tarkistamaan, että oppaassa on ajan tasalla olevat yhteystietonne sekä yritysesittely.

      Painetussa oppaassa julkaistavien tietojen määrä riippuu tapahtumasta, mutta nettisivuilla julkaistaan pääsääntöisesti vähintään yritysnimi, osastonumero, osoite, sähköposti, www-sivu ja esiteltävät tuotteet.

      Suosittelemme päivittämään myös yrityksenne tuoteryhmätiedot, sillä messukävijät etsivät usein joitain tiettyjä tuotteita messuilta. Omat tuoteryhmäsi ilmoittamalla varmistat, että juuri sinun tarjoamistasi tuotteista kiinnostuneet kävijät myös löytävät osastollesi.

    • Miten kutsun asiakkaan messuvieraaksi?

      Ammattimessuilla saat veloituksetta käyttöösi sähköisen kutsun, jonka voit lähettää asiakasrekisterillesi. Kutsussa on ohjeet ja linkki rekisteröitymiseen kävijäksi.

       

    • Miten hyödynnän sosiaalisen median kanavia messumarkkinoinnissa ja viestinnässä?

      Sosiaalisen median kanavilla viestit tehokkaasti messuosallistumisestasi asiakkaillesi ja sidosryhmillesi. Sosiaalinen media tuo myös yrityksellesi lisänäkyvyyttä sekä verkostoitumismahdollisuuksia jopa täysin uusien kohderyhmien kanssa.

      Kerro uutuuksista, tilauksista, uutisista tai nostata vain mielialaa – kaikki se tuo tapahtumalle lisää nostetta ja herättää kiinnostusta asiakkaissasi.

      Eri sosiaalisen median kanavat ovat tapahtumakohtaisesti käytössä, kaikkien Tampereen Messujen järjestämien tapahtumien kanavat sekä hashtagit löydät näytteilleasettajien viestintäohjeesta.

      Tapahtumakohtaisten kanavien lisäksi seurantaan kannattaa laittaa myös Tampereen Messujen omat sosiaalisen median kanavat:

      Facebookissa @Tampereen Messut ja tapahtumien omat Facebook-sivut, jotka löytyvät tapahtuman nimellä – kutsu kollegasi, yhteistyökumppanisi sekä asiakkaasi kätevästi Facebookissa

      Twitterissä käyttäjä @TampereenMessut – kerro messuosallistumisestasi seuraajillesi, kutsu messuille, osallistu keskusteluun ja jaa messufiiliksiä

      Instagramissa @tampereenmessut

      YouTubessa – Tampereen Messujen Youtube-käyttäjänimi on Tampereen Messut ja Youtube-videokirjastossa on nähtävillä aikaisempien vuosien videomateriaalit

       

      Onko sinulla kiinnostavaa sisältöä? Tarvitsetko apua?

      Ota yhteyttä, jos sinulla on kiinnostavaa sisältöä – nostetaan asioita, ihmisiä ja ilmiöitä yhdessä esille & verkostoidutaan:

      1) uutisia 2) yhteistyöehdotuksia 3) tuote- ja palvelu-uutuuksia 4) ajatuksia some-yhteistyöstä ja sisällöistä 5) kilpailuja 6) tempauksia 7) kuvia 8) videoita 9) haasteltavia, asiantuntijoita, julkkiksia 10) ohjelmaa.

      Viestinnän asiantuntijamme auttavat mielellään sosiaaliseen mediaan tai messuosallistumisen sisältöön liittyvissä asioissa, voit tarkistaa yhteystiedot Medialle-sivulta. Messuaikoina viestintätiimi palvelee median edustajia Press-huoneessa tapahtuman aukioloajan mukaisesti.

  • Turvallisuus ja luvat

    • Musiikin käyttö osastolla

      Osastolla saa esittää musiikkia, kunhan se ei häiritse naapuriosastoja. Lyhyissä esityksissä (kuten muotinäytökset) musiikki voi olla hetkellisesti äänekkäämpää (desibeliraja kuitenkin 75), mutta messujärjestäjällä on oikeus puuttua osastolla soitettavan musiikin volyymiin, mikäli sen katsotaan häiritsevän muita näytteilleasettajia.

      Elävä musiikki
      Jos näytteilleasettajan osastolla on elävää musiikkia, on hän velvollinen tekemään Teostolle ohjelmailmoituksen, josta ilmenevät esitettyjen sävellysten nimet ja tekijät. Jos esiintyneellä orkesterilla, solistilla tai muulla esiintyjällä on ohjelmien toimittamista koskeva sopimus Teoston kanssa, riittää, kun luvanhakija ilmoittaa Teostolle orkesterin tai muun järjestäjän yhteystiedot.

      Äänitteet
      Äänitteiden julkisesta esittämisestä tulee suorittaa korvaus äänitteellä esiintyville taiteilijoille ja äänitteen tuottajille. Korvausvelvollisuus koskee myös näytteilleasettajia.

      Lisäohjeet tapahtumaluvan hankkimiseen ja hintalaskuri: www.teosto.fi

    • Voinko jakaa kävijöille ilma- tai kaasupalloja?

      Hallin sisätiloissa sallitaan jaettavaksi vain ilmalla täytetyt ilmapallot. Jaettavat kaasupallot sisätiloissa ovat ehdottomasti kiellettyjä.

      Osastohenkilökunnan tulee jakaa tarjottavat tuotteet hygieenisesti suoraan asiakkaalle. Messuvieraat eivät saa omatoimisesti ottaa tuotteita.

      Kiinteästi osaston somisteena olevat kaasupallot ovat sallittuja tiloissamme, kunhan ne on täytetty Suomessa virallisesti hyväksytyllä palamattomalla ilmapallokaasulla (Helium-N-kaasu).

    • Voinko maistattaa kävijöille elintarvikkeita osastolla tai tarjota olutta?

      Omien elintarvikkeiden maistatus osastolla on sallittua, kunhan siitä ilmoittaa ravintoloitsija Finnrestalle (vastuuvapautuslomake) ja tarvittaessa elintarvikevalvontaan.

      Huomionarvoista kuitenkin on, että osastohenkilökunnan tulee jakaa tarjottavat tuotteet hygieenisesti suoraan asiakkaalle. Messuvieraat eivät saa omatoimisesti ottaa tuotteita. 

      Osastolla käsiteltävien elintarvikkeiden suhteen on noudatettava elintarvikelainsäädäntöä ja yleisiä hygieniaohjeita. Ilmoitusta ei tarvitse tehdä, mikäli kyseessä on vähäinen määrä esimerkiksi paperikääreellisiä makeisia, keksejä tai muuta kahvileipää, sipsejä, kahvia yms.

      Tutustu ohjeeseen elintarvikkeiden maistatuksesta sekä täytä tarvittaessa vastuuvapautuslomake Finnrestalle.

      Finnrestalta on myös mahdollista tilata kaikki tarjottavat syötävät sekä juomat osastolle.

      Huomioithan, että Finnrestalla (Finland Restaurants Oy) on anniskeluoikeus koko Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen alueella, joten omien alkoholijuomien tuominen tai nauttiminen messualueella ei ole Suomen alkoholilainsäädännön mukaan sallittua. Kaikki osastolle tulevat alkoholijuomat on tilattava Finnrestan kautta.

    • Tulityöt, hitsaus, paloturvallisuus

      Kaikki halleissa tehtävät tulityöt ovat luvanvaraisia ja tulityöntekijältä vaaditaan tulityökortti. Mikäli osastolla on esimerkiksi näytöksenä hitsausta tai muita tulitöitä, esittelyssä takka tms., on sille anottava erillinen tulityölupa, jonka myöntää Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen tekninen päällikkö. Tulitöiden osalta noudatetaan suojeluohjeita tulityöt sekä kattotulityöt.

      Hitsauksessa huomioitavaa: Hitsauspiste tulee olla palamatonta materiaalia. Lisäksi tulityön suorittajan on huomioitava lattian suojaus palamattomalla materiaalilla, savukaasun poisto, yleisön suojaus (tummennettu pleksi), alkusammutuskalusto; 2 kpl käsisammutin 43A 183B C, sammutuspeite ja palohanska. Kaasupullot tulee olla kiinnitettyinä ketjulla. Työnsuorittajalla ja tulityönvartijalla tulee olla voimassa oleva tulityökortti. Tulityövartiointi tulee olla vähintään 1 tunti työn jälkeen.

      Tutustu paloviranomaisen palotarkastusohjeeseen ja täytä tulitöiden ilmoituslomake.

      Täytetty ilmoituslomake on palautettava tarkastettavaksi viimeistään 4 viikkoa ennen tapahtumaa osoitteeseen asiakaspalvelu@tampereenmessut.fi. Tulityökohde tarkastetaan viimeisenä rakennuspäivänä paloviranomaisen ohjeet täyttäväksi, jonka jälkeen voidaan myöntää tulityölupa.

    • Avotulen (kynttilät, kaasuliedet jne.) käyttö osastolla

      Avotulen käyttö tapahtumissa on poikkeuksetta kielletty.

      Avotulilaitteiksi katsotaan laitteet, joissa tuli tai liekki palaa laitteen ulkopuolella, kuten esim. kaasuliedet, keittimet, öljylamput, kynttilät tai vastaavat. Erikoislupa voidaan myöntää, mikäli kyseessä on hitsaus, polttoleikkaus, leikkaus tai muu vastaavanlainen esitys, josta aiheutuu kipinöintiä (ks. yltä tulityöt).

    • Saako käytävillä jakaa esitteitä? Voinko järjestää arvonnan?

      Näytteilleasettajan sopimus kattaa toiminnan (ml. tuotteiden esittely, esitteiden jakaminen) vain omalla osastolla. Esitteiden jakaminen käytävillä tai esimerkiksi sisääntuloauloissa on maksullinen lisänäkyvyyspalvelu, josta on neuvoteltava erikseen messujärjestäjän kanssa.

      Osastolla voi järjestää vapaasti maksuttomia arvontoja ilman erillistä ilmoitusta, mutta maksullisten arpajaisten järjestäminen on kiellettyä.

    • Osastolleni tulee eläimiä, mitä pitää ottaa huomioon?

      Messuosastolle tulevista eläimistä on neuvoteltava messujärjestäjän kanssa hyvissä ajoin ennen messuja (viimeistään 30 vuorokautta ennen rakennusajan alkua).

      Huomioonotettavia asioita, joista on sovittava järjestäjän kanssa:

      • Osaston lattian suojaus
      • Turvallisuus (mm. tarvitseeko eläin aitauksen, eläimen kulku osastolle)
      • Tarvittavat todistukset (tunnistusasiakirjat, rokotustodistukset) eläimen lajista riippuen
    • Oman virtalähteen käyttäminen osastolla

      Mikäli näytteilleasettaja suunnittelee käyttävänsä omaa virtalähdettä (kannettava akku tai vastaava) osastollaan, tulee se hyväksyttää järjestäjällä 30 vrk ennen rakennusajan alkua.

      Lähetä laitteen tiedot järjestelypäällikkö Touko Setälälle 30 vuorokautta ennen messun rakennusajan alkua.

       

  • Osaston rakentaminen ja purkaminen

    • Milloin voin toimittaa tavaraa osastolleni?

      Osastollenne tulevat tavarat voi toimittaa Tampereen Messu- ja Urheilukeskukseen aikaisintaan rakennusajan alettua (ks. rakennus- ja purkuaikataulu).

      Lähetysten / tavaran vastaanotto

      Huomioittehan, että Tampereen Messut Oy ja Tampereen Messu-­ ja Urheilukeskus eivät vastaa lähetystenne vastaanottamisesta. Paikalla on aina oltava tavaran vastaanottaja, joka kuittaa lähetyksenne saapuneeksi, ellei vastaanotosta ole erikseen sovittu Suomen Event Logistics Oy:n kanssa, joka vastaa mm. trukki- ja logistiikkapalveluista.

      Mikäli yrityksenne edustaja ei ole paikalla vastaanottamassa rahdilla tuotuja tavaroita (joiden liikuttamiseen tarvitaan trukkia tms.), Suomen Event Logistics Oy ottaa rahdilla tuodut tavarat vastaan ja varastoi ne siihen saakka, että yrityksen edustajat ovat paikalla. Trukkipalvelu ja rahdin vastaanotto ovat maksullisia palveluita, jotka Suomen Event Logistics Oy laskuttaa messujen jälkeen.

      Lisätietoja: Suomen Event Logistics Oy, puh. +358 (0) 50 4307 082, david@suomeneventlogistics.com

    • Onko messuilla varastoa, johon voin jättää tavaroita?

      Pääsääntöisesti messuilla ei ole vapaata varastointitilaa, ellei tästä ole erikseen näytteilleasettajatiedotteessa ilmoitettu.

      Suomen Event Logistics Oy tarjoaa maksullista varastointipalvelua, johon kuuluu varastoitavan tavaran poisvienti osastolta ja tuonti takaisin osastolle messujen päätyttyä.

      Ennakkovaraukset ja tiedustelut: Suomen Event Logistics Oy, puh. +358 (0) 50 4307 082,david@suomeneventlogistics.com

    • Mistä voin tuoda tavarat osastolleni? Miten tilaan trukin?

      Kaikkien messuhallien päädyissä on isot huolto-ovet (katso ovien koot täältä), joista pystyy tuomaan tavaraa halliin. Mikäli jokin ovi on jouduttu sulkemaan teknisistä syistä, on tästä erikseen maininta messuohjeissa.

      Alla Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen kartta, jossa näkyy myös hallien huolto-ovet.

       

       

      Trukkipalvelu

      Suomen Event Logistics Oy vastaa trukki- ja varastointipalveluista Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen tapahtumissa. Voit varata maksullisen trukin joko ennakkoon tai rakennus- ja purkuaikana paikan päältä. Paikan päällä varattaessa varauduthan mahdolliseen odotukseen.

      Ennakkovaraukset ja tiedustelut: Suomen Event Logistics Oy, puh. +358 (0) 50 4307 082,david@suomeneventlogistics.com

       

    • Mihin aikaan näytteilleasettajat pääsevät messuhalliin?

      Messupäivinä näytteilleasettajien huoltoaika alkaa aamuisin tuntia ennen tapahtuman avautumista yleisölle (poikkeuksena joissain tapahtumissa ensimmäisenä messupäivänä klo 7) ja päättyy, kun messut aukeavat.

      Huoltoaikaa on pääsääntöisesti tunti messujen sulkeutumisen jälkeen.

      Katso tapahtumakohtainen huoltoaika rakennus- ja purkuaikataulusta.

      Huoltoajalla näytteilleasettajat voivat valmistella osastoaan tulevaan päivään ja täydentää tuotteita tai esitteitä huolto-ovien kautta. Huoltoaikana halliin ei voi ajaa autolla.

    • Koska osastoa voi rakentaa ja purkaa?

      Osaston rakentaminen ja tavaroiden tuominen osastolle on sallittua vain messujen rakennusaikana.

      Rakennus- ja purkuaikataulu

      Tampereen Messujen tai messurakentaja Expotecin kautta tilatut rakenteet (kuten seinät, otsalaudat, valmisosastot yms.) ovat osastolla valmiina viimeisen rakennuspäivän aamuna, ellei muusta ole sovittu. Osastoja voi tulla tämän jälkeen somistamaan.

      Osastojen rakenteiden tulee pääsääntöisesti olla valmiina viimeisen rakennuspäivän iltana klo 17, jolloin hallien yleissiivous ja käytävien matotus aloitetaan. Osastoja voi kuitenkin vielä somistaa klo 22 saakka, kunhan osaston tavarat on siirretty käytäviltä osaston rajojen sisäpuolelle. Rakennusajan ylityksestä veloitetaan näytteilleasettajalta jokaiselta alkavalta tunnilta.

      Huomioithan, että osaston purkaminen ei ole sallittua ennen kuin messut ovat sulkeutuneet.

      Näyttelytoimisto palvelee näytteilleasettajia rakennus-, messu- ja purkuaikana (ks. aukioloajat rakennus- ja purkuaikataulusta). Lisäksi halleissa on paikalla päivystävä hallipäällikkö, joka auttaa tarvittaessa auttaa osaston rakentamiseen liittyvissä kysymyksissä, puh. 050 351 6500.

    • Mikä on tavaralähetysten toimitusosoite?

      Tampereen Messu- ja Urheilukeskukseen toimitettavat tavaralähetykset merkitään:

      Tampereen Messu-­ ja Urheilukeskus
      Messutapahtuman nimi
      Yrityksen nimi ja osastonumero
      Yrityksen yhteyshenkilö ja puhelinnumero
      Ilmailunkatu 20
      33900 Tampere

    • Voinko ajaa autolla messuhalliin?

      Rakennusaikana

      Autolla ajaminen halliin on sallittu tiettyinä rakennuspäivinä, jotka vaihtelevat tapahtumakohtaisesti (ks. rakennus- ja purkuajat). Yleinen käytäntö on, että viimeisenä rakennuspäivänä autolla saa ajaa vain huolto-ovella sijaitsevalle lastausalueelle, jossa tavarat on purettava ja ne tulee siirtää omalle osastolle. Huolto-oville on varattu lavakärryjä tavarankuljetukseen, mutta esimerkiksi näytteilleasettajan omat nokkakärryt tai vastaavat sujuvoittavat kuorman purkua.

      Messuaamuisin huoltoajalla auton voi ajaa huolto-oven ulkopuolelle ja purkaa tavarat siinä, ennen kuin siirtää auton pysäköintialueelle.

      Purkuaikana

      Halleihin saa purkuaikana ajaa autolla vasta, kun käytävämatot on poistettu hallista. A-hallissa on odotettava myös suojamuovien levitystä. Huolto-ovien kulunvalvojat tiedottavat, kun halliin ajo on sallittua.

      Auton tyhjäkäynti hallissa on kielletty.

    • Minne toimitan osaston purkujätteet?

      Näytteilleasettaja on velvollinen toimittamaan rakennus-, näyttely- ja purkuaikana tulevat roskat osastoltaan jätteenkeräysastioihin, jotka sijaitsevat hallien huolto-ovien tuntumassa. Vaihtoehtoisesti näytteilleasettaja voi viedä osaston rakentamisesta tai purkamisesta jäävät tavarat / rakenteet / jätteet mukanaan pois messualueelta.

      Mikäli käytävillä on tavaraa / roskaa messujen rakennusajan päättyessä tai purkuajan päättyessä, messujärjestäjällä on oikeus laskuttaa ylimääräisestä siivouksesta käytettyjen tuntien mukaan voimassa olevan hinnaston mukaan.

    • Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen tekniset tiedot

  • Messuaikaiset palvelut

    • Onko näytteilleasettajille taukotilaa?

      Näytteilleasettajien käytössä on messuaikana suurimmassa osassa tapahtumia A-hallin 2. kerroksen taukotila Break (ravintola Kastrupin vieressä, portaat ylös 2. kerrokseen A-hallin pitkältä sivulta), jossa voi levähtää hetken messupäivän lomassa. Taukotilassa on kahviautomaatti sekä tietokone ja tulostin.

      Vaatteidenvaihto- tai pukutiloja ei ole erikseen varattu näytteilleasettajille, mutta hallien sisäänkäynneissä on tilavat WC-tilat.

    • Miten ja missä näyttelytoimisto palvelee?

      Näyttelytoimisto on näytteilleasettajia palveleva toimisto, jonka henkilökunta opastaa messuihin liittyvissä asioissa. Näyttelytoimistoon saa yhteyden asiakaspalvelumme kautta ma–pe klo 9–15 sekä rakennus-­ ja messuaikana näyttelytoimiston aukioloaikojen mukaisesti, p. 0207 701 222, asiakaspalvelu@tampereenmessut.fi

      Näyttelytoimisto auttaa mm. seuraavissa asioissa:

      • Tekniikan lisätilaukset (mm. sähkö, siivous, rakenteet, kalusteet ja somisteet)
      • Esittelijä-, rakentaja- ja pysäköintikortit
      • Pääsylippujen lisätilaus
      • Ravintolalipuketilaukset
      • WiFi-tunnukset
      • Kopiointi

      Näyttelytoimisto palvelee tapahtumasta riippuen joko A-hallin 2. kerroksessa, pääaulassa tai pohjoisen sisäänkäynnin infopisteessä.

      Tarkista näyttelytoimiston aukioloajat ja sijainti »

       

       

      Näyttelytoimiston aukioloajat saat myös tarkistettua tapahtumakohtaisesta näytteilleasettajatiedotteesta.

      Näyttelytoimiston ollessa suljettuna päivystävä hallipäällikkö on paikalla messuhallissa ja auttaa osaston rakentamiseen liittyvissä kysymyksissä, puh. 050 351 6500.

    • Mitä ravintoloita messuilla on? Mitä on lounaaksi?

      Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen ravintolat ja kahvilat ovat auki tapahtumakohtaisesti riippuen tapahtuman sijainnista ja laajuudesta. Ravintolatoiminnasta Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa vastaa Finnresta (Finland Restaurants Oy).

      Pääsääntöisesti kahvilat palvelevat messujen aukioloaikojen mukaisesti ja ravintolat avataan lounasaikaan. Näytteilleasettajille on usein varattu oma ravintola tai linjasto. Tiedot julkaistaan ravintoloitsija Finnrestan sivuilla noin 1–2 viikkoa ennen tapahtumaa ja ne löytyvät myös näytteilleasettajatiedotteesta.

      Lounaslista ja avoinna olevat ravintolat »

      Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa on neljä kiinteää lounasravintolaa:

      • Pääaulan ravintola Arlanda
      • Pääaulan 2. kerroksen ravintola Riga
      • A-hallin 2. kerroksen ravintola Kastrup
      • E-hallin 2. kerroksen ravintolat Barcelona ja Rygge

      Kiinteinä kahvilapisteinä halleissa palvelevat

      • A-hallissa Bremen, Dublin ja London
      • E-hallissa Girona
      • Pääaulassa monimuotoinen ravintolapiste Hahn, joka muuntautuu tapahtumien mukaan esimerkiksi kahvilaksi, á la carte -­ravintolaksi tai hampurilais­- ja grilliravintolaksi

       

    • Onko näytteilleasettajille vaatesäilytystä?

      Näytteilleasettajille ei ole erikseen varattu vaatesäilytystä, mutta sisäänkäyntien yhteydessä olevat maksulliset vaatesäilytykset palvelevat sekä messukävijöitä että näytteilleasettajia. Vaatesäilytyksen hinta on 3 € / takki.

    • Saako messuaamuina jostain kahvia? Onko näytteilleasettajille omaa ravintolaa?

      Finnrestan kahvilat ja ravintolat ovat pääsääntöisesti auki messuaikoina, mutta näytteilleasettajille avataan yleensä yksi kahvila tunti ennen messuja. Näytteilleasettajia varten messualueella on usein varattu oma lounasravintola tai vaihtoehtoisesti yksi linjasto lounasravintolasta.

      Aukioloajat ja näytteilleasettajaravintola ovat nähtävillä Finnrestan sivuilla 1–2 viikkoa ennen tapahtumaa ja ne löytyvät myös näytteilleasettajatiedotteesta.

      Finnrestan ravintolat ja kahvilat

       

    • Mistä voin hakea osastolle vettä messuaikana?

      Näytteilleasettajien käyttöön on varattu huoltopiste, josta saa otettua vettä esimerkiksi omaan kanisteriin tms. vesiastiaan. Huoltopisteestä löytyy myös viemäri ja tiskausvälineet, mikäli sinun tarvitsee päivän päätteeksi tiskata esimerkiksi kahvipannu.

      A- ja E-hallien tapahtumissa huoltopiste sijaitsee hallien välisessä käytävässä Pohjoisen sisäänkäynnin läheisyydessä. C- ja D-hallien huoltopiste sijaitsee hallien välisellä käytävällä WC- tai pukutiloissa.